"Naisen taistelut ja muodonmuutokse, Édouard Louis, Tammi Keltainen kirjasto, 2022 , 102 s., suomentanut Lotta Toivanen.
"Édouard Louis ( s. 1992 Hallencourtissa) kirjoitti esikoisromaaninsa Ei enää Eddy vain 21-vuotiaana. Kirjasta tuli arvostelumenestys, jota myytiin yli 300 000 kappaletta ja joka herätti kiivasta poliittista keskustelua. Louis on opiskellut sosiologiaa Pariisissa, ja häntä on kutsuttu yhdeksi sukupolvensa tärkeimmistä kirjallisista äänistä." (Takakansi)
©John Foley
"Naisen taistelut ja muodonmuutokset on hellä ja heltymätön kartoitus naisten asemasta nyky-Ranskassa. Édouard Louis katsoo työväenluokan ihmiskohtalot sanelevaa järjestelmää silmästä silmään ja hahmottelee veitsenterävän selonteon äideistä ja pojista, politiikasta ja vallasta sekä naisen roolin vaikeudesta - ja pyrkimyksestä vapautua sen kahleista." (Lievelehti)
Tämä on rinnakkaisteos Kuka tappoi isäni - romaanille, josta seuraavat mietteet: Räväkkä pamfletti ja kannanotto. Tekstin kieliasu ja ilmaisukyky ovat Louisin eittämättömiä vahvuuksia ja myös mielialojen ja tunnetilojen välittäminen lukijalle onnistuvat vaivatta ja koskettavasti. Siispä avoimin mielin matkaan kohti meidän naisten taisteluja ja ottamaan selvää muodonmuutosten mahdollisuuksista:
- Kaikki sai alkunsa eräästä valokuvasta. En ollut tiennyt, että kuva oli olemassa ja että se oli minulla - keneltä olin sen saanut ja milloin?
- Kun näin äidin onnellisuuden, tajusin, miten epäreilua sen tuhoaminen oli ollut. Kuvaa katsellessani itkin, koska olin, tahtomattani tai ehkä äidin kanssa ja joskus vastoin hänen tahtoaan, ollut itsekin onnea tuhoamassa.
Hän pohtii syntyperän ja syntymäpaikan sekä lapsuuden perheen ja sosiaalisen statuksen merkitystä ihmisen kehitykselle ja elämänkululle - ja mahdollisuuksille:
- Äiti syntyi pohjoisranskalaisen taajaman lähiössä. Hänen äitinsä ei käynyt töissä, kasvatti- isä oli tehdastyöläinen. Äitini ylpeili sillä, ettei ollut kasvanut maalla niin kuin isäni: "Siksi puhun paremmin kuin sun isäs."
Louis perkaa myös kirjoittamisen tarpeensa synty- ja kipupisteitä, kuvaa oivasti sosiaalisia paineita ja oman tilanteensa syntymekanismeja ja reunaehtoja sekä ihmisen ikiaikaista tavoitetta ja tarvetta olla kahleista vapaa sekä saada toteuttaa ihmisyyttään ja elämäänsä sellaisena kuin hän itse toivoisi ja haluaa sen olevan.
- Myöhään eräänä iltana äiti soitti Édouard Louis’lle. ”Minä tein sen.
Jätin isäsi.” Yhtäkkiä hän – 45 vuotta köyhyyden, armottoman systeemin
ja maskuliinisen väkivallan keskellä elänyt nainen – oli vapaa.
Kiitos linkityksestä! :)
VastaaPoistaTämä oli hyvä teos. Hienoa, että joku vielä kirjoittaa luokkaeroista. Kirja oli koskettava.
Kiitos Anki itsellesi! Niin, eivät ne luokkaerot ole mihinkään maailmasta kadonneet, eivätkä sitä ainakaan vaikenemalla tee. Louis on aloittanut kirjailijauransa mainiosti ja tämä - kuten totesit - on yhdellä sanalla koskettava.
PoistaKiintoisaa nähdä, mitä seuraa;)
Vaikuttaa vahvalta romaanilta.
VastaaPoistaVahva kyllä ja aika näyttää, mihin Louisin siivet kantavat nyt kun isä- ja äititilitykset on tehty.
PoistaKommentistasi kiitos ja hyvää syssyistä viikonloppua!
Olen lukenut vain ensimmäisen suomennoksen kirjailijalta. Se oli järkyttävä. Kirjailijalla on omassa perheessä paljon kirjoitettavaa. Vapaata ja vallatonta viikonloppua sinnekin. Meillä viikonloppu sujuu hoitokoirien parissa. Mielenkiintoista ;)
VastaaPoistaKiitos Mai !"Ei enää Eddy", esikoisen kanssa en päässyt sinuiksi ehkä sen näköalattomuuden vuoksi mikä harmitti, mutta nyt on yhteinen sävel löytynyt ja hyvä niin.
PoistaTeillä on sitten ns. elämää talossa ja lenkkejä tiedossa, joten eloisaa ja mielenkiintoista viikonlopun jatketta hännänheiluttajien parissa:)