"Édouard Louis (s.1992 Hallencourtissa) kirjoitti esikoisteoksensa  
Ei enää Eddy vain 21-vuotiaana. Kirjasta tuli arvostelumenestys, jota myytiin yli 300 000 kappaletta ja joka herätti kiivasta poliittista keskustelua.
Louis on opiskellut sosiologiaa Pariisissa ja häntä on kutsuttu yhdeksi sukupolvensa tärkeimmistä kirjallisista äänistä. (Takakansi)

 

                                                   ©John Foley/Ed.Seuil
 
 
"Édouard Louis menee tapaamaan isäänsä, joka on vakavasti sairas. Edellisestä kerrasta on jo aikaa. Kirjailijan lapsuudessa isä oli tuomitseva, uhkaavakin hahmo, jolta ei löytynyt ymmärrystä erilaiselle pojalle. Toisaalta hän rakasti Céline Dionia ja itki kuunnellessaan oopperaa. Kuka ja mikä muovasi isästä miehen, joka hänestä tuli?
Yritys ymmärtää isää muodostuu yritykseksi ymmärtää yhteiskunnallisen aseman vaikutusta ihmiselämään. Louis perkaa viiltävällä tarkkuudella työväenluokan mahdollisuuksia sekä köyhyyttä, häpeää ja nöyryytyksiä. Havainnoista kasvaa kokoaan suurempi teos, joka on samanaikaisesti kiihkeä poliittinen J'accusee että herkkä analyysi lapsen rakkaudesta vanhempiaan kohtaan." (Lievelehti)
 
 
 

 
Louisin kanssa yritin aiemmin päästä sinuiksi "Ei enää Eddy" teoksen tiimoilta, siinä kuitenkaan onnistumatta, joten uteliaana tähän uuteen yritykseen selvittämään Kuka tappoi isäni?
 
- Jos tämä teksti olisi näytelmä, se pitäisi aloittaa sanoilla: Isä ja poika seisovat parin metrin päässä toisistaan suuressa, avarassa ja tyhjässä tilassa. Tila voisi olla vehnäpelto, hylätty ja autio tehdas tai laminoitu koulun liikuntasali. 
Ehkä sataa lunta. Ehkä heidän ylleen sataa hiljalleen lunta, kunnes heitä ei enää näy. Isä ja poika eivät katso toisiaan. Vain poika puhuu. Hän lukee ensimmäiset virkkeet paperilta tai ruudulta, yrittää puhutella isäänsä, mutta jostain syystä isä ei näy kuulevan häntä...
 
Louis on kirjoittanut napakan ja kipakan poliittisen puheenvuoron sorrettujen puolesta ja siitä, kuinka monet päätökset vaikuttavat vain yhteiskunnan huono-osaisten elämää kaventavasti. Hän hyökkää vimmaisesti luokkaeroja ja homofobiaa vastaan, jotka ilmenivät hänen kasvuympäristössään, pienessä ja syrjäisessä kyläyhteisössä.
 
Isän teesi miehisyydestä:  - pitää olla miehinen, ei saa käyttäytyä niin kuin tyttö, 
ei saa olla homo - tarkoitti sitä, että keskeytti koulun niin pian kuin suinkin näyttääkseen voimansa muille, niin varhain kuin suinkin osoittaakseen kapinallisuutensa ja pönkittääkseen miehisyyttään, se tarkoitti että luopui siitä toisenlaisesta elämästä, tulevaisuudesta ja yhteiskunnallisesta asemasta,
jonka opiskelu olisi voinut tarjota. Miehisyys tuomitsi minut köyhyyteen, rahapulaan... 
 
Luettua herää kysymys: kuinka paljon elämänkulustaan voi kaataa syntymäperheensä ja olosuhteiden niskaan, joilla molemmilla toki on vaikutuksensa itse kunkin elämän kulkuun, ja kuinka paljon jää omalle vastuulle, omille pyrkimyksille ja päämäärätietoisuudelle kohti toisenlaista, parempaa ja antoisampaa elämää ja olosuhteita?? En tunne Ranskan olosuhteita, 
mutta ainakaan meillä sosiaalisen nousun esteenä ei ole tukien puute eikä sukupuolisidonnaisuus. 
 
Jonkinlainen näköalattomuuden ankeahko vaippaansa kietova tunne, jossa on luovuttamisen makua jää väreilemään ilman kannet suljettuani, mutta räväkkä pamfletti ja kannanotto. Tekstin kieliasu ja ilmaisukyky ovat Louisin  eittämättömiä vahvuuksia ja myös mielialojen ja tunnetilojen välittäminen lukijalle onnistuvat vaivatta ja koskettavasti. Mielenkiintoista, mitä jatkossa seuraa!
 
 Mihin mietteisiin päätyivät Mitä luimme kerran -blogin Laura 
ja Kirja vieköön -blogin riitta k selviää vahvennosta klikkaamalla: