torstai 3. toukokuuta 2018

Ippolito Gaffi: "Italian ja Orientin lumo "- & Piranesi "Rauniot puhuvat".....


Sinebrychoffin taidemuseossa  on 1.2. 2018 alkaen ollut tarjolla kiinnostava näyttely, johon juuri ja juuri ennen sen sulkeutumista 27.5. ennätimme:

"Italialainen Ippolito Caffi (Belluno 1809–1866 Lissa) oli kaupunkinäkymiin ja maisemiin erikoistunut taiteilija, seikkailija ja isänmaanystävä.
Näyttely vie yleisön matkalle Ippolito Caffin kanssa Venetsiaan, Roomaan, Napoliin, Ateenaan, Konstantinopoliin ja muihin Orientin kaupunkeihin,
joiden näkymiä hän ikuisti maalauksiinsa, piirustuksiinsa ja vesiväritöihinsä.
Ippolito Caffia pidetään veduta-maalausperinteen jatkajana ja uudistajana.
Caffi ihaili Canaletton taidetta, ja se ilmenee hänen varhaisissa meri- ja arkkitehtuurinäkymissään kirkkaana ja kuulaana esitystapana.
Myöhemmin Caffi saavutti mainetta maalaamalla sumun täyttämiä maisemia sekä Venetsian naamiaiset -tyyppisiä suosittuja kuva-aiheita intensiiviseen, romanttiseen henkeen. Caffin öisissä maisemissa kaupunki muuttui näyttämöksi, jossa keskeisiä eivät olleet enää rakennukset, vaan unenomaisen valon salaperäinen hohde.

                                                         Kairon pääkatu 1844

Caffi ei ollut vain matkamies, vaan hän oli myös seikkailija ja tutkimusmatkailija. Hän ei tyytynyt turistireitteihin, vaan ulotti matkansa huomattavasti kauemmas, riskienkin uhalla. Egyptissä, Syyriassa, Jerusalemissa ja Konstantinopolissa tehdyt piirustukset ja maalaukset vievät meidät paikkoihin, jotka eivät kuuluneet grand tourin kohteisiin. Persoonaltaan monisärmäinen Caffi oli myös palava patriootti. Hän osallistui Daniele Maninin johtamaan Venetsian kansannousuun Itävaltaa vastaan ja menehtyi Lissan meritaistelussa Re d’Italia -lippulaivan upotessa Adrianmerellä vuonna 1866. Lue lisää Ippolito Caffin elämästä tästä.
Näyttelyssä on esillä 73 maalausta ja yhteensä 15 piirustusta ja vesivärityötä Fondazione Musei Civici di Venezian kokoelmista." (Sinebrychoffin taidemuseo)

Kirjastosta löytyy myös teos: "Italian ja Orientin lumo. The lure of Italy and the Orient. Ippolito Caffi",  Sinebrychoffin taidemuseo, toimitus: Kirsi Eskelinen ja Claudia de Brün, 55 s.


Toisena näyttelynä ilahdutti Punaisen kellarin näyttelytiloissa
Piranesi - Rauniot puhuvat. "Grafiikan suuri mestari, italialainen
Giovanni Battista Piranesi (1720–78) ei alun perin suunnitellut taiteilijan ammattia. Hän kouluttautui ensin arkkitehdiksi ja myöhemmin taidegraafikoksi. Piranesin monipuolinen koulutus, utelias luonne ja voimakas mielikuvitus yhdistettynä hänen tekniseen osaamiseensa grafiikassa tuottivat ennennäkemättömiä tuloksia. Piranesi loi Rooman perinteisistä kohteista aivan uudenlaisia näkymiä ja uudisti tapaa kuvata maisemaa. Piranesin tuotantoon kuuluu yli tuhat grafiikantyötä. Hänen tunnetuimmat grafiikansarjansa ovat Vedute di Roma ja Carceri d’invenzione. Molemmat sarjat ovat edustettuina näyttelyssä. Esillä on yhteensä 16 grafiikanlehteä Sinebrychoffin taidemuseon omista kokoelmista.

Grafiikanlehtien lisäksi näyttelyssä on videoprojisointi, jossa Carceri d’invenzione -sarjasta on luotu 3D-mallinnustekniikalla miltei käsin kosketeltavan todellinen tila. Videosta on sanottu, että sen katsominen on kuin astuisi sisään Piranesin mieleen." (Sinebrychoffin taidemuseo)


                                          Näkymä Piazza Rotondolta Roomassa


Hurmaava ja antoisa taidekokemus, joka herätti suorastaan fyysistä mielihyvää. Näyttelyn asettelu on taidokas ja väljästi katsojalle tilaa antava. Caffin teosten valomaailma on monipuolisuudessaan ihmeellisen kaunis. Hänen teoksensa kutsuvat katsojan astumaan suoraan  sisään teoksiin, niiden paikkoihin ja tapahtumiin. Syvävaikutteista taidetta.

Piranesin grafiikka on  ainutlaatuista ja vaikuttavaa. Töitä haluaa katsoa kauempaa, siirtyä sitten piiruntarkkojen yksityiskohtien lähelle ihmettelemään ja taas uudellen kauemmas antaakseen tilaa kokonaisuudella ja sen harmonialle. 3D-mallinnustekniikalla luotu tila oli oudon tehokkaasti sisäänsäimaiseva kokemus.

Kaksi tyystin erilaista, vastakohtaista  italialaistaiteilijaa: maalauksellista valoilottelua vs. grafiikkaa. Hiukan yllättäenkin nämä näyttelyt eivät syöneet toinen toisiaan, vaan niissä oli tekotavoistaan huolimatta toinen toisiaan tukevaa yhteyttä ,ja ne loivat täyteläisen ja erittäin antoisan kokemuksen, suorastaan elämyksen. Ehdottomasti yksi parhaista kotimaassa nähdyistä näyttelykokonaisuuksista kautta meidän aikamme!

Lumoutuneena:

2 kommenttia:

  1. Kiitos tästä postauksesta ♥♥♥ Se kruunaa viikonloppuni.
    Tutkailen ja googlailen kaikessa rauhassa kotitöitten lomassa, aah.
    Kaupunkinäkymät maalaustaiteessa ovat kertakaikkisen lumoavaa nähtävää.

    Siitä on aikaa kun olen Sinebrychoffissa käynyt. Opetin kauan sitten englantia ja ruotsia heidän ja Ateneumin väelle 🙂 Siinä pääsi aina samalla vähän "sivistymään".

    Mukavaa viikonloppua !

    VastaaPoista
  2. Ollos hyvä Rita A, hauskaa jos on iloksi! Näitä lumoavia, erilaista valoa välittäviä teoksia ihaillessa käväisit mielessäni ja ajattelin, että nämä olisivat juuri Sinua varten. Tyylikkäästi koottu ja pystytetty näyttely kuin myös Piranesin vaikuttavat grafiikkatyöt rakennuksineen.

    Omasta edellisestä käynnistänikin oli vierähtänyt pitkä tovi suorastaan rupeama. Suosittelen Sinulle noin "sisäpiiriläisenä" sopivassa saumassa uutta visiittiä, miljööhän on myös mitä puhuttelevin. Näissä merkeissä: rentoa viikonloppua:)

    VastaaPoista