"Viimeinen vuosi", Hanna Hauru, Like Kustannus, 2021, 174 s.
Kansi Tuomo Parikka.
"Hanna Hauru (s.1978) on oululainen kirjailija, jonka pienoisromaani Jääkansi (2017) huomioitiin kaunokirjallisuuden Finlandia-ehdokkuudella. Häneltä on ilmestynyt neljä lyhytproosateosta ja viisi pienoisromaania." (Lievelehti)
©Vesa Ranta
"Pohjois-Pohjanmaa, 1950-luvun puoliväli. Ankara pakkastalvi koettelee pientä kylää ja sen laitamilla elävää kynämiestä, jonka nälkä pakottaa kerjuulle lähitienoon taloihin. Syrjään vetäytyvästä, köyhyyden koulimasta miehestä on tullut kylän silmätikku, jonka mielessä heijastelee rakkauden kaipuu ja kuva kaupungin tuuliin kadonneesta nuoruuden valitusta. Onko kirjallisen menestyksen hintana yksinäisyys vai löytääkö hän kaipaamansa?" (Takakansi)
Hanna Hauru on uusi tuttavuus ja voihan sen solmia näin takaperoisestikin viimeisestä vuodesta lähtien, kehuttua jälkeä tuottanut kirjailija ja kirsikkana kakussa Tuomo Parikan seesteisen kutsuva kansi, joten ei kun kynämiehen matkaan syrjäkylille, nöyrtymään ja nieleksimään, kerjuulle:
- Otan karvareuhkan päästäni ja menen nurkkaan kumartamaan. Emäntä nousee kiikkutuolista ja viittoo minut siihen istumaan. Hän laskee vauvan syliini ja kiipeää penkille, joka on kuin pitkospuu monisuisen katraan istuttavaksi.
Emäntä kurottaa katossa roikkuvia reikäleipiä kohti harjanvarsi apunaan.
Ottaa ensin yhden, mutta vilkaisee sitten minun hikisiä kasvojani ja ottaa alas toisenkin leivän.
-
Vaikka tie talolle on entistä kauniimpi tuomineen ja syreeneineen,
mielessäni soivat vain tuomion kellot. Kun kukkien kuuluisi tuoksua kuin
filmitähden parfyymi, tällä tiellä ne ovat kuin kylän kulutetuimman
naisen kainalot.
Kirjoittaminen tuottaa muutakin kuin luomisen tuskaa soljuen kuitenkin välillä virtaavan kevätpuron lailla, mutta aina kuitenkin kyläläisten akkojen asialle lähettämien ukkojen, joiden kanssa kuppiakin kumotaan, "peitettyjen" uteluiden ja henkisten ronkkimisten, mielen jäädyttämistä aiheuttavien, kiusaannuttamien tunnepilvien alla:
- Alan käydä läpi päivien työni tulosta ja liuska liuskalta olen tyytyväisempi. Pitkästä aikaa on olo kuin äiti seisoisi kirjoituspöydän vieressä, silittäisi tukkaa ja nyökyttelisi rohkaisevasti.
-Edellisestä kirjasta on niin kauan, että Helsingissä huhutaan minun kuolleen.
- Mitä enemmän kirjan aihetta udellaan, sitä nopeammin sanat karkaavat enkä saa niistä kiinni. Kirvelevä hiki virtaa otsalta kaula-aukkoon ja mielen nyrkit nousevat puolustamaan keskeneräisen työn salaisuutta.
- Ei tukkimieskään kehuskele päivän työllä ennen kuin hänellä on näyttää muille jätkille suurimmat känsät kouristaan. Minun työssäni tikkuiset ja syyläiset kädet ovat viimeinen piste tuhansien virkkeiden jälkeen.
Yksinäisyys on erakoituneella kynämiehelle tuttu toveri ja ajatukset sekä unet karkailevat maailmaan tuuliin kadonneen, kaupunkielämän vieroittaman Liisan perään, haikaillen, kaivaten ja jossitellen:
- Olisipa vielä ystävä vierellä puhumassa joutavia, jotka kasvaisivat syväksi keskusteluksi. Tai makaisi vain lähellä kylkeä hiuksiani haromassa - vain sen verran, ettei siinä olisi mitään likaista. Olihan minulla sellainen toveri,
kun nuoruus oli vasta alkanut emmekä osanneet edes kuvitella olevamme joskus lähempänä hautaa kuin äidin syliä. Liisa kuitenkin valitsi mieluummin kaupungin tuoman elämän kuin minut ja maaseudun muuttumattomat päivät.
Niissä minä olisin osannut rakastaa...
Hauru on riemastuttava sananikkari vähäeleisyydessään. Hän kirjoittaa vahvaa ja samalla haurasta tekstiä. Korutonta, kaunista, kerronnaltaan/painoarvoltaan raskassarjalaista, mutta samalla höyhenenkevyttä ja immersoivaa kerrontaa. Lukunautinto, joka jätti viipyilevän ja ilmassa väreilevän tunnetilan oli parasta A-luokkaa ja tähän unnukkaiseen teokseen kynämiehineen ihastuin ikihyviksi.
- Kun käyn nukkumaan, tupakan haju leijuu sisällä vielä
pitkään. Se on kuin rauhallinen aamu-usva, joka ongelle lähtiessä
puhaltelee kosteita suudelmia.
- Tuuli hipaisee selkääni kuin hamenhelma hiipii naisen nilkoissa.
- Saunan jälkeen ilma lempii ihoa.
Kiinnostava arvio "korpikirjailijan" taipaleesta löytyy klikkaamalla:
Kynämiehen saappaissa lompsutteli:
Haurun Jääkansi oli upea, tämäkin kiinnostaa.
VastaaPoistaKiitos Villis, helppo uskoa, sillä Haurulla ovat totisesti sana ja tunnelmaluominen hallussaan!
PoistaAurinkoista keväänjatkoa perhosia bongaillen:)
En osaa päättää, haluanko lukea tämän vai en. Joissain arvioissa tätä on pidetty ankeana, mikä tuntuu karkottavalta tekijältä. Toisaalta taas kaikki sitaatit ovat olleet todella kaunista kieltä.
VastaaPoistaItse tarinahan ei todenoloisuudessaan ole mikään suornainen riemuvoitto elämälle, mutta Haurun verbaliikka on ihailtavaa ja koko lukukokemus yht'aikaisesti vahva ja hienoviritteinen, kiinnostava yhdistelmä ja teos.
PoistaKommentistasi kiitos ja mukavia aurinkoisia kevätpäiviä Sinulle:)
Tämä odottaa yöpöydällä sopivaa lukuhetkeä. Haurun teokset kuuluvat todellakin A-luokkaan sekä tekstiensä, tarinoidensa ja tunnelmiensa puolesta.
VastaaPoistaTyhjien sielujen saari ja Jääkansi, molemmat huipputeoksia.
Kiitos Mai! Pitää paikkansa ja sittenhän meillä molemmilla on laatuluettavaa tiedossa, sillä tämä oli oma ensikosketukseni Haurun tuotantoon.
PoistaKauniita kevätpäiviä ja heräilevän luonnon iloa Sinulle:)
Tuo kohta kiikkutuolista ja reikäleivistä katossa on niin hienosti kirjoitettu että sen ihan näkee silmiensä edessä ja elää mukana. 🙂
VastaaPoistaLeppoisasti kääntyköön sunnuntaisi kohti uutukaista viikkoa ja keväisiä tuntemuksia.
Kiitos Rita A! Eikös vain leijunutkin vastaleivotun kunnon ruisleivän tuoksu kutittelemaan nenänpieliä!?
PoistaAurinkoista alkanutta viikkoa ja tarmmokkkaita, antoisia päiviä Sinulle:)
Minullakin on tämä pinossa odottelemassa. Sitaattisi kertovat harvinaisen kauniista tyylistä.
VastaaPoistaHaurulla on tosiaan kynä hallussaan ja kyky tuottaa puhuttelevaa sekä viipyilevää tekstiä.
PoistaKommentistasi kiitos, mainiota lukukotvasta ja aurinkoisesti etenevää kevättä!
Tämä oli niin upea teos <3 Ylsi huhtikuun top-kolmeen.
VastaaPoistaKiitos riitta k: taitavaa ja koskettavaa tekstiä, joka loi mielenkiintoisen, viipyilevän tunnetilan!
Poista