tiistai 5. joulukuuta 2023

Itsenäisyyspäivänä AD 2023...

 

Maailmankirjojen ollessa mulllin mallin ja erilaisten epävarmuuksien myrskyissä heittelehtiessä sattui silmiin ja kosketti syvältä tämä kauniisti omia tuntojakin kuvaava  runolöydös:


Tämä on minun maani
tämä minun harmaa taivaani
nämä ovat minun metsiäni
ja tässä on minun mereni




 
Ja minun onneni lepää siinä
että näiden kehysten läpi
olen saanut katsella maailmaa
ja oppia tuntemaan mitä kaikkea
tarkoittaakaan vapaus.
 
Elina Salminen
 
 
Huomenissa iltakuudelta  sytytän kaksi valkoista kynttilää ikkunalle, 
kodille ja isänmaalle (klik),  ja sitä tehdessä ailahtaa mielessä lämmin muisto siitä, kuinka Mummilassa sain pikkutyttönä ensi kertaa suorittaa tämän perinteikkään kunniatehtävän ja ilo siitä, että edelleen voin sen tehdä.
 
Tästä pitäkäämme lujasti kiinni ja kääntäkäämme kasvomme toiveikkaasti tulevaisuuteen, joten hyvää ja kaunista huomista itsenäisyysoäivää!

Maljan kuplivaista itsenäiselle Suomelle kohottaa:

16 kommenttia:

  1. Todella kaunis runo ja ihan samaa mieltä olen sen kanssa. Suomalainen olen, vaikka missä kulkisin. Siitä huolimatta, että joskus tuntuu juurettomalta. Mutta ei synnyimaata saa mielestään kai koskaan pois eikä ole haluakaan. Koen olevani täysin suomalainen ja se on syy, miksi en ole hakenut enkä kaiketi haekaan Brittilän kansalaisuutta - en nimittäin koe missään määrin olevani britti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Elegia! Mukavaa lukea, että suomalaisuus istuu Sinussa vakaasti.

      Tuo juurettomuus on tuttu ja aika ajoin ilmestyvä, mutta ohimenevä tunne elämässä, itsellekin tuttu, vaikken ole aikuisikäisenä kuin Suomen sisällä useasti paikkakunnalta toiselle muutellut:)

      Poista
  2. Kuplivan kohottavaa itsenäisyyspäivää!

    VastaaPoista
  3. Kaunis runo. Onneksi olen elänyt itsenäisessä maassa ilman sotia. Minusta nykyaikaan ei sovi sodat eikä niillä uhkailut. Sodat voisi jättää taakse kauas historiaan.
    Eletään sovussa, rauhassa ja rakkaudessa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tykästyin tuohon omiakin tuntoja sanoiksi pukevaan runoon todella paljon.

      Joku on tokaissut, jotteivat sodat sotimalla lopu, ja valitettavan ja uskomattoman sitkeästi tuntuvat istuvan ihmiskunnassa...

      Kommentistasi kiitos sekä rauhaa & rakkautta itsenäisyyspäivääsi!

      Poista
  4. Minun metsäni, minun mereni - siinä se on sanottu.
    Hyvää itsenäisyyspäivää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Cara! Minun metsäni ja minun mereni, ykköselementtejä, joista kiinni pitäkäämme...

      Poista
  5. Kaunis postaus ja kaunis runo, kiitos tästä. Hyvää itsenäisyyspäivää myös sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anneli A ja sinivalkoinen lippu liehukoon uljaasti päivän kunniaksi!

      Poista
  6. Yksinkertaisuudessaan kaunis runo toteaa tosiasian, johon ei ole vastaan sanomista. Näin se on.
    Huomenna keskitymme olemaan kiitollisia omasta hyvästä kotimaastamme ja rauhasta.
    Hyvää itsenäsiyyspäivää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Marjatta ja kiitollisin mielin voimme tänään juhlia itsenäistä Suomeamme:)

      Poista
  7. Hieno postaus ja runo 🇫🇮 Yksinkertainen mutta juhlallinen.
    Vuuosien vieriessä olen yhä kiitollisempi Suomen itsenäisyydestä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Rita A ja samoin tuntemuksin katselin äsken ulkona puhtaan sinivalkoista, ylväästi tangossaan hennosti heilahtelevaa maamme kaunista lippua!

      Poista
  8. Hyvää itsenäisyyspäivää!
    Minä juhlistan sitä lähtemällä kohtapuoleen messuun. Aina sykähdyttää, kun lehterillä kuoro laulaa Finlandian.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anki, ei tuon parempaa ja kauniimpaa ohjelmaa tälle päivälle, nauti täysillä kuulemastasi!

      Poista