"Rautasydän", Markku Envall, WSOY, 2022, 224 s.
"Markku Envall (s.1944) on monipuolinen kirjailija, jonka laajaan tuotantoon kuuluu aforismeja, esseitä, runoja, fragmentteja ja yksi romaani. Hän voitti Finlandia-palkinnon vuonna 1990 teoksellaan Samurai nukkuu." (Takakansi)
©Pertti Nisonen
"Rautasydän
on Markku Envallin viides fragmenttikokoelma.
Envallin syvämietteinen
proosa on tarkkaa, lempeän itseironista ja aina liikkeissään
arvaamatonta. Teoksen aiheet risteilevät kolminaisuuden teologiasta
parturikäynnin keskusteluihin." (Takakansi)
Markku Envall on tullut tutuksi ja läheiseksi luottokirjailijaksi siitä pitäen, kun luin hänen aforismikokoelmansa Joka tähtiä tähystää (2014), fragmenttikokoelmansa Paperihaarniska
(2016) ja Tavaratalo taivasalla - teoksen (2018) tiimoilta: Tavaratalon ja muiden esseiden jäljiltä ei niin pienintäkään
naarmua eikä säröä ihailuni määrään ole syntynyt.
Envallin vahvuus rakentuu lujalle perustalle, sillä hän ei ole yhden
asian mies, vaan tarjoaa laaja-alaisia teräväpiirtoisia näkökulmia
otsikoiden alla jättäen lukijalle löytämisen, oivaltamisen ja
ajattelemisen ilon. Uteliain mielin siis katsomaan, miten ja mille uutukaisensa Rautasydän sykkiikään:
Luonto on tärkeä elementti monille meistä eikä se todellakaan Envallille vieras ole, vaan:
- Käpy on luonnon tai Jumalan ylittämättömän muotoilutaidon kuva.
Se on veistos, se näyttää kokonaiselta, katsoi sitä mistä suunnasta tahansa.
Se avautuu ylöspäin, kohti taivasta. Se on jo päästänyt siemenet tuuleen.
Sen kauneus on saavuttamaton esikuvani, kun muotoilen sanojen jonoja...
- Järkkymätön, katkeamaton, muuttumaton voi olla, niiksi tulla.
Se on: että kaatuu vain kerran, ja silloinkin suorana kuin kuusi.
Kirjoittamisesta on ollut viime aikoina runsaasti polemiikkia, kuka saa kirjoittaa, mistä saa kirjoittaa, mitä saa kirjoittaa ja mikä on kirjallisuutta tai hyvää sellaista etc. Polemiikissa on jäänyt taka-alalle se fakta, että kuitenkin lukija päättää, mitä hän lukee ja mistä hän pitää, eikö totta?
- Tutkijan harha: tutkittavana oleminen on kirjallisuuden korkeampi, ellei korkein olomuoto. Tätä ei sanota, se ilmenee, se edellytetään. Vastatyyppi on kirjailija,
jolle teoksen merkitys on sen syntyprosessi. Kirjoittajana oleminen on hänelle kirjallisuuden korkein olomuoto.
- Pinnallinen on pintansa veroista. Se sisältää sitä mitä pinta lupaa.
Se on rehellistä. Toisin kuin syvällinen, jossa pinta jättää avoimeksi, mitä on sen alla. Jotain varsin tuttua kaikille meille (vanhanaikaisilleko?), joiden kodeissa pönöttää kirjahylly tai useampia, kuten meillä:
- Osti kirjoja, varalle, siirsi hyllyyn. Osti toisia, jotka luki, ja siirsi hyllyyn.
Hylly lietsoi levottomuutta. Nuo sanoivat: Lue meidät. Ja nämä: Anna meidät toisille.
Uinailusta ja tavaran paikasta, joissa molemmissa on jotain hyvin tuttua,
vaikka konsensus jälkimmäisen osalta vuosikymmenten mittaan onkin ns. Jaakobin painin jälkeen löytynyt. Jos jotain kadonnutta ei paikaltaan löydy, tyydymme nuivasti toteamaan, että se on siellä, missä sen on;)
- Että nukuit hyvin, sen tiedät siitä, ettet tiedä siitä mitään. Kun nukuit huonosti, kaikki mitä siitä tiedät, on liikaa.
- Toisten mielestä tavaran paikka on se, mistä se otetaan, kun sitä käytetään. Toisten mielestä se on siinä, mihin se jätetään, kun sitä on käytetty.
Edellisten mielestä sen paikka on kiinteä, jälkimmäisten mielestä liikkuva.
Eri ryhmiin kuuluvat elävät yhteisessä taloudessa vain jatkuvan riitelyn riskillä.
Hyviä neuvoja ja relevantteja kysymyksiä:
- Älä vastaa odotusta, vastaa yllätystä. Odotus on ruoka, yllätys sen aromi.
Kirjailijan loppukaneetti kuuluu: -
Tätä olen kysellyt koko ikäni: Millä voimalla ponnistelen, kun
kokemuksesta tiedän, ettei tuloksesta ole hetkeä pidempää iloa. Uutta
vastausta en ole keksinyt. Vanha kuuluu: Ponnistelu on ilo, se ainoa.
Envallin vahvuus on siinä, että hän luotaa luontevasti niin syntyjä syviä kuin myös keppostelee sanaruletillaan keveitä keinahduksia. Tämän teoksen suhteen lukemisen ilo oli päällimmäisenä ja teokseen voi mainiosti tutustua osio kerrallaan lukemaansa sulatellen, makustellen ja sen viestiä pohdiskellen.
Rautasydän on myös nimensä mukaisesti sen verran luja, että kestää ja ansaitsee useammankin lukukerran. Sopii mainiosti myös lahjakirjaksi olemista ja elämää pohdiskeleville, sillä uusilla näkökannoilla ja aatosten kuluilla on runsaasti käyttöä jokapäiväisessä elossa ja olossa avartavina ja mallinnuksia sekä rutiineja kyseenalaistavina ja rikkovina tekijöinä:)
- Kysy päivän mittaan pään läpi menevistä ajatuksista, onko joukossa joku,
joka tekee sinne ensi vierailun. Jos on, kohtele sitä hyvin, pyydä viipymään,
tarjoa parasta. Ja pane visusti talteen.
Neuvosta vaarin ottaa:
Vaikuttaa oikein hyvältä! Keskustelu siitä, mistä kukakin saisi kirjoittaa on absurdi.
VastaaPoistaKiitos Anki, kommenttisi pitää tasan tarkkaan paikkansa molempien asioiden osalta!
PoistaKomppaan Ankia.
VastaaPoistaTaitava ja luova kirjailija tekee kiinnostavia tarinoita ja me lukijat luemme niitä kirjoja mistä me pidämme.
Minusta on kiva antaa kirjojen mennä eteenpäin, kun olen lukenut sen. Säästän harvoja kirjoja uusintalukemista varten, mutta silti niitä on kertynyt vuosien mittaan aika tavalla.
Juuri niin, meillä on onneksi lukijoina vapaus valita ja sitä myös käytämme. Tiukat raamit tai kontrollointi eivät kuulu kirjallisuuden sektorille.
PoistaSamoin olemme laittaneet kiertoon, mutta siitä huolimatta hyllyjen täytettä riittää, osin siksikin, että on yllättävän paljon tullut lisää suvun aiempien lukijapolvien aarteistosta, vaikka kulvvittelikin olevansa varsin selektiivinen, eikä niitä henno tunnesyistä luopua;)
Kiitos kommentistasi ja värikylläinen luonto ympäröiköön Sinut loistollaan viikonloppua kohden!
Luin tänä vuonna vasta Envallin Samurai nukkuu joka voitti 1989 Finlandian. Tämä tuntuu olevan myös laadukas.
VastaaPoistaKiitos Jokke! Envall tosiaan kirjoittaa tasaisen varmalla ja aina mielenkiintoisella, ajatuksia herättävällä otteella.
PoistaNyt pistit tapetille sellaisen kirjailijan, josta en ole ennen kuullutkaan mutta tuli tunne että pitää tutustua! Tulipa myös hyvään saumaan, koska olen tulossa Suomeen, niin pääsen jo parin viikon kuluttua tutkimaan mistäs häntä saisi ja josko jopa ihan kotiin tuomisiksi sitten ostaisi.
VastaaPoistaMeidän taloudessa resonoi tuo tavaran paikka aika voimakkaasti, sillä näkemyksemme on varsin erilainen. Minä olen kiinteän kannalla, mies pitää tavaroita “kulkureina”. :D Ei riidellä, mutta joskus tulee toraa kun miehellä (ja miehen takia, haha) on kaikki hukassa ja itse aina tiedän missä mikäkin on (ellei se ole miehen jäljiltä: tosin osaan jo arvioida hänen ajatuksenjuoksuaan, joten voin silti kadonneen löytää). :D
Myös tuo kuka saa kirjoittaa on aika abrusdi ajatus. Koska tosiaan: lukija päättää, mitä lukee ja mistä pitää, kuten kirjoitit.
Kiitos Elegia! Olen huono suosittelemaan, mutta arvelisin, että Envallin ja Sinun tiesi risteäisivät antoisissa merkeissä.
PoistaJep, onkohan tuo joku persoonaan vai peräti sukupuoleen sidottu ominaisuus? Joskus olen irvaillut, että pitäisikö meilläkin olla taas jäljittävä maastonakki huushollissa, mutta pääasia, että asiat hoituvat:)
Oudolta ja vieraalta on tuntunut tuo kirjoittamisesta käyty vilkas keskustelu sikäliskin, kun rajoittamisista harvoin koituu mitään hyvää ja lukija toden totta vie valitsee...
Poista