keskiviikko 6. toukokuuta 2020
J.M. Berger: "Ekstremismi/Extremism" - ex Libris...
"Extremismi", J.M. Berger, Terra Cognita Oy, 2019, 201 s., suomentanut
Kimmo Pietiläinen.
J.M. Berger on tutkija VOX-Pol Network of Excellence- ja Alliance for Securing Democracy –järjestöissä.
"Kasvavat ekstremistiset liikkeet uhkaavat yhteiskuntien vakautta maailman eri puolilla. Ekstremismin ymmärtäminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan.
Tämä kirja vastaa olennaisiin ekstremismiä koskeviin kysymyksiin alkaen tehokkaasta ja riittävän kattavasta määritelmästä: Mitä ekstremismi on?
Miten ekstremistiset ideologiat ovat rakentuneet? Miten ekstremismi laajenee väkivaltaan?
Samalla kirja rikkoo sitkeitä myyttejä, jotka pyörivät suomalaisessakin keskustelussa." (Kustantaja)
"Useimmat meistä ovat käyttäneet sanaa "ekstremismi", mutta mitä se oikeistaan sisällään pitää? Käsitetteeseen pureutuu lyhyesti ja ytimekkäästi tässä teoksessaan J.M. Berger, ja hän tekee sen ymmärrettävästi, maallikoille sopivalla tavalla.
Wikipedia määrittelee ektremismin näin: Ekstremismi on erityisesti poliittista mielipiteiden tai asenteiden äärimmäistä jyrkkyyttä, ääriajattelua tai äärimmäisyyksiin menevää toimintaa. Ekstremismiä ovat sellaiset mielipiteet tai toimintatavat, jotka ovat normien tuolla puolen. Toisin kuin pelkkään ääriajatteluun, ekstremismiin voi kuulua myös väkivaltaa. Tällöin puhutaan väkivaltaisesta ekstremismistä.
Tässä kirjassa ekstremismi määritellään uskomukseksi, että sisäryhmän menestystä tai eloonjäämistä ei voida erottaa tarpeesta toimia vihamielisesti ulkoryhmää vastaan. Kun valmis identiteettirakenne kohtaa kriisi-ratkaisu-rakenteen, osat putoavat paikalleen ja luovat sisäryhmälle mahdollisuuden laajentaa legitimeetin vaatimuksiaan, jota sanotaan radikalisoitumisen prosessiksi. Sen kuluessa näkemykset ulkoryhmästä muuttuvat yhä negatiivisemmiksi ja ulkoryhmään kohdistuvat, velvollisuuden vaatimat vihamieliset toimet tulevat yhä vakavammiksi.
Teos sisältää luvut: Kiitokset, Delenda est, Mitä ekstremismi on?,
Sisäryhmät ja ulkoryhmät, Kriisejä ja ratkaisuja, Radikalisoituminen ja Ekstremismin tulevaisuus. Lukemisen tueksi ja lisätiedon hakua varten:
Sanasto, Lähdeviitteet, Kirjallisuus, Lisälukemista, Muuta kirjallisuutta ja Hakemisto.
Berger aloittaa kuvaamalla extremismin määrittelyn vaikeutta lähtemällä liikkeelle vuonna 1964 julkaistusta Yhdysvaltain korkeimman oikeuden asiakirjasta, jossa tuomari Potter Stewart yritti määritellä pornografian ja kiteytti sen hämärän luonteen viideksi nykyään huonoon maineeseen joutuneeksi sanaksi. Hän ei osannut esittää käyttökelpoista määritelmää, mutta "Tunnistan sen, kun näen sitä", hän kirjoitti.
Yli viisikymmentä vuotta myöhemmin sovellamme tätä testiä yhteen maailman polttavimmista ongelmista, kansalaisyhteiskuntaa eri puolilla maailmaa horjuttavan ääriliikkeiden nousuun. Lähes jokainen tunnustaa uhan vakavuuden, mutta useimmiten ekstremismi luokitellaan edelleen Stewartin kiriteerein: tunnustamme sen, kun näemme sitä. Ja pornografian tapaan emme ole samaa mieltä tuloksesta.
Berger käy läpi Yhdysvaltojen orjuuttam natsismia, antisemitismiä, Afganistanin valloitusta, Serbiaa, al-Quaidaa, Hizbollahia, Bosnian muslimeita, WTC-iskuja jne. jatkaen selvityksellä siitä, mitä ekstremismi sisä- ja ulkoryhmineen on, ja mitä se ei ole.
Hän toteaa, että myös terrorismi on erotettava ekstremismistä. Vaikka ne liittyvät toisiinsa, ne eivät ole sama asia. Terrorismi on taktiikka, mutta ekstremismi on uskomusjärjestelmä.
- Ekstremismin ja osallisuuden välistä jännitettä voidaan pitää sosiaalisen edistyksen käyttövoimana. Yhdysvalloissa insitutionalisoitu orjuus päättyi heti tällaisen ottelun jälkeen.
- Ekstremismi on vanha ongelma, mutta se on myös aina uusi.
- Ekstremismin monimutkaisuus riivaa nyt kaikkea keskustelua, ja tilannetta pahentaa inhimillinen taipumus kehystää poliittiset erimielisyydet ekstremismiin.
- Legitimeetti on monien ekstremististen liikkeiden keskeinen piirre.
Loppupäätelmänä Berger toteaa, että vaikka ekstremismin tutkiminen on terrorismin tutkimuksen taustalla, se ansaitsee edelleen keskittyneen huomion omana tutkimusalanaan. Ekstremismi olisi ymmärrettävä sellaisena kuin se on tosimaailmassa, ihmisen yhteiskunnan pysyvänä, väestöt ylittävänä osana.
Ekstriimissä ajassa kun nyt konkreettisesti elämme sekä yksilöinä että niin kansallisesti kuin globaalistikin, on ajankohta mitä sopivin sukeltaa käsitteen saloihin, syövereihin, syntyhistoriaan ja tulevaisuuden näkymiin.
Bergerin tapa esittää asioita on kiinnostava, teoksen jaoittelu ja ulkoasu ovat selkeät, ja sen anti on tiiviydessään juuri sopiva, tietoiskun omainen syvennys tuttuun sanaan ekstremismi. Avaava, ajatuksia herättävä, mutua raivaava ja tietoa lisäävä paketti; painokas kyllä!!
Mitä tulee ajan henkeen liittyvään kiihtyvällä tahdilla ylitsemme vuon lailla vyöryvään fuulaan, fiktioon, dis- ja misinformaatioon etc., on tutkittu ja tieteellinen tieto, fakta arvokasta, ja tiedon jyvät entistä tärkeämpää ja arvokkampaa nokittavaa senkin uhalla, että seulomisessa välillä väsyvät ranteet ja sumenee pää. Tieto ei lisää tuskaa, ajattelen. Entä Sinä?
- Tieto on hyvin perusteltu uskomus... Platon
Jyväin poiminnassa viihtyi:
Aihe on tietysti tärkeä. Ääriajattelu vain lisääntyy Suomessakin valitettavasti. Pelottavaa ajatella mihin se vielä johtaa. Tällä hetkellä kaikki valtiot ovat tietysti tyytyväisiä, kun kaikkien maiden rajat on suljettu paitsi Ruotsin. Siihenhän se ääriajattelu pyrkii, että eletään vain oman maan kansalaisten kesken, mutta... Ääriajattelulla on aina jokin pyrkimys pahaan ja väkivaltaan, etnisiin puhdistuksiin, tiettyjen ajattelijoiden kannattamiseen, tiettyyn kirjallisuuteen ym. Mikä valitettavinta, ääriajattelu sortaa aina naisia, seksuaalisia vähemmistöjä, vammaisia, vanhuksia, maahanmuuttajia, pakolaisia ts. yhteiskunnan heikoimpia jäseniä.
VastaaPoistaHienoa, että aiheesta on tehty kirja ja olet vieläpä lukenut sen. Varmasti antoi paljon ajattelun aihetta.
Kiitos Mai mielenkiintoisesta kommentistasi, pitkälti samoilla laduilla hiihdellään!
PoistaMe - muut ja tässä: sisäryhmä - ulkoryhmä.
Onkin mielenkiintoista nähdä, mitä ekstriimiä tämä episodi poiikii ,ja mitkä ovat sen meille suomat positiiviset muutokset...
Tämä oli huomattavasti sivumääräänsä suurempi selkeä teos:)
Vihapuhe on lisääntynyt, ja se luo pohjaa väkivaltaiselle ekstremismille ja radikalisoitumiselle. Vihapuheella pyritään sulkemaan tiettyjä ihmisiä ja ryhmiä ulkopuolelle. Yksittäiseen henkilöön suunnattu teko toimii viestinä koko ryhmälle, jota uhri edustaa.
VastaaPoistaKiinnostava kirja hyvin kirjoitettu arvio, kiitos Takkutukka.
Pitää paikkansa! Tiedä häntä onko tässä tullut yllättäen herkkänahkaiseksi, mutta välillä tuntuu, että meitä "suojeltaviakin" mökeissä kökkijöitä ja kaupassa livahtelijoita mulkoillaan pahalla silmällä, ikäänkuin olisimme syypäitä koko revohkaan. Ei hyvä!
PoistaLämpimästä kommentistasi kiitos ja kauniiden kevätpäiväin jatketta Sinulle:)
P.S. Tämänkaltainen teos muistuttaa lukijaansa myös oleellisen eron olemassaolosta: kuvittelee tietävänsä - tietää kuvittelevansa...
PoistaKiitos esittelystä ja uudesta sanasta..tuo exstremismi oli ihan uusi juttu:) Vihapuheista juurikin puhuttiin kun pojan kanssa katsottiin juutalaisvainoista kertova elokuva, joka veti kyllä kummankin hyvin hiljaiseksi..Antoisia lukuhetkiä sinne♥
VastaaPoistaKiitos Päden paja; uudet jutut ja löydöt ovat minusta aina innostavia ja uteliaisuutta kutkuttelevia sekä elämänmittainen oppiminen rautaa:)
PoistaMukavia kevätpäiviä, vailla suuria huolen häiviä!
Pelottava ja ajankohtainen aihe tuo ekstremismi. Tämä on varmasti ajatuksia herättävä ja tärkeä kirja. On hyvä, että jaetaan oikeaa, tutkittua tietoa.
VastaaPoistaKiitos Kirjarakkautta ja näin on!
PoistaTuutin täydeltä kaatuu päälle fuulaa ja mitä hurjimpia salaliitto- yms. teorioita, joiden vastapainona tällainen tietoteos on varsin tervetullut ja antoisa semminkin kun "pahat" asiat eivät poistu strutsimenetelmällä, hautaamalla pää hiekkaan. Auringonpaisteista viikon jatketta:)
Internet ja internetin suljetut yhteisöt mahdollistavat näitä ryhmiä mutta jo ennen nettiä myös Länsi-Saksan RAF oli pöljä tappoporukka kuten Punaiset prikaatit Italiassa. IRA ja ETA olivat ekstremistejä niin ikään ja nämä kaikki siis väkivaltaisia.
VastaaPoistaOlen käynyt pari päivän koulutusta nykyryhmiin ja historiaan...
Kiitos Jokke: pitää paikkansa. Tämä teos oli erittäin opettavainen syvä- ja pikasukellus ekstremismiin, sen syntymekanismeihin ja vaikutuksiin sekä yksilö- että yhteiskunnallisilla tasoilla.
PoistaTuo koulutuksesi kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta ja ajankohtaiselta, ajatusyhtymän vuoksi:liittyneekö harmaseen tahi siniseen virka-asuun? Antoisaa koulutusrupeamaa Sinulle:)