"Maailman äärillä", Jonathan Franzen, Kustannusosakeyhtiö Siltala, 2019, 275 s., suomentanut Raimo Salminen.
Jonathan Franzen (s.1959) on yksi Yhdysvaltojen arvostetuimmista ja menestyneimmistä nykykirjailijoista. Hänen kolmas romaaninsa
Muutoksia (2001) voitti National Book Awardin. Seuraavat romaanit, vuonna 2011 suomeksi ilmestynyt
Vapaus sekä
Purity (2015) olivat pitkään myyntilistojen kärjessä ja saivat useita palkintoehdotuksia. Romaanien lisäksi osin New Yorkissa,
osin Kaliforniassa asuva Franzen on kirjoittanut esseitä, joista suomeksi ovat aiemmin ilmestyneet kokoelmat
Epämukavuusalue (2012) sekä
Yksin ja kaukana (2013). (Lievelehti)
©Greg Martin
"
Maailman äärillä" on vaikuttava kokoelma Jonathan Franzenin esseitä ja puheita viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Franzen käsittelee esseissään tämän päivän polttavimpia kysymyksiä: ekologisen ajattelun ja kapitalismin ristiriitaa,
epätasa-arvon ja rotukysymysten haastetta sekä teknologian murrosta.
Samalla hän tutkii taiteen roolia ja mahdollisuuksia ekokatastrofin ja epävarmuuden aikakaudella." (Takakansi)
Tammikuu on ehtinyt vanheta jo viikon, ja oma aika on hurahtanut hilpeässä perhekeskeisessä karusellissa nauraen, uusia tuulia tuoksutellen ja vapaasi villinä vellovan, riemukkaan ja innostavan keskustelun pyörteissä herkutellen sekä läheisyyttä ja lämpöä tankaten, josta kaikesta suurkiitos ja lämpimät halaukseni koko perhekunnalle!
Startiksi kirjavuoteen sopiikin mainiosti lähteä liikkeelle näistä elintärkeistä kysymyksistä ja maailman ääriltä sekä katsoa mihin matka sitten johtaakaan.
Teos sisältää 15 lukua lähtien liikkeelle
Synkkien aikojen esseestä ja päätyen
Maailman äärille. Näkemyksiä:
- Teoksessaan Enten - Eller (Joko - Tai) Kierkegaard nauraa "kiireiselle miehelle", jolle kiireisyys on keino välttää rehellistä itsetutkiskelua.
- Esseen kirjoittaminen tai lukeminen ei ole ainoa tapa pysähtyä kysymään itseltäsi, kuka oikeasti olet ja mitä elämäsi mahdollisesti merkitsee, mutta se on hyvä tapa. Ja jos ajatellaan, miten naurettavan kiireetön Kierkegaardin Kööpenhamina oli verrattuna meidän aikaamme, niin kaikki nuo subjektiiviset tviitit ja nopeat blogipostaukset eivät vaikuta kovin esseistisiltä.
Enemmänkin ne vaikuttavat keinolta välttää se, mihin todellinen essee saattaisi pakottaa kirjoittajansa. Kulutamme päivämme lukemalla - näytöltä - juttuja,
joita emme ikinä vaivautuisi lukemaan painetusta kirjasta, ja marmatamme miten kiireisiä olemme...
- "Ensiksi on ajateltava ihmisiä" saattaa kuitenkin tarkoittaa myös päinvastaista: sitä, että ainutlaatuinen lajimme on ansainnut yksinoikeuden maailman voimavaroihin, koska "emme" ole muiden eläinten kaltaisia; koska meillä on tietoisuus ja vapaa tahto sekä kyky muistaa menneisyytemme ja vaikuttaa tulevaisuuteemme. Tämänkin vastakkaisen näkökannan edustajia on sekä uskovaisten että maallisten humanistien keskuudessa, ja senkään ei voida sanoa olevan todistettavasti sen enempää oikea kuin väärä. Se antaa kuitenkin aiheen kysyä: jos kerran olemme ainutlaatuisella tavalla arvokkaampia kuin muut eläimet, eikö sen, että kykenemme erottamaan toisistaan oikean ja väärän ja tieten tahtoen uhraamaan pienen osan mukavuudestamme yhteisen edun hyväksi, pitäisi tehdä meistä "enemmän" eikä suinkaan vähemmän herkkiä luonnon vaatimuksille? Eikö ainutlaatuinen kyky tuo mukanaan ainutlaatuisen vastuun????
Teoksessa vilahtelee runsaasti nimiä Kiergegaardista lähtien kuten Henry Finder, Dale Jamieson, Shelley Turkle, Bill Vollman, Edith Wharton, Sarah Stolfa ja meillekin tuttu, aikansa hätkähdyttäjä ja edelläkävijä Rachel Carson teoksellaan
Hiljainen kevät. Yhdessä luvussaan Franzen luettelee
Kirjailijan kymmenen sääntöä, varsin käypäsiltä tuntuvaa sellaisia, alkaen muistutuksesta:
1.
Lukija on ystävä, ei vihollinen eikä tarkkailija.
Franzen
käsittelee laajasti lintujen metsästykseen ja kalastukseen liittyviä tekijöitä, jotka aiheuttavat muuttolinnuille suurta tuhoa ja uhkaa, kuten Välimerenmaiden - etenkin Italian, Albanian ja Egyptin - pinttynyttä, traditionaalista tapaa harrastaa massiivista muuttolintujen verkkopyyntiä sekä teollisen kalastuksen ja troolaamiseen ynnä uuden tekniikan vaikutusta vesilintutuhoihin.
Tilannetta eivät suinkaan paranna vanhat uskomukset kuten se, että Lähi-idässä kuhankeittäjän sanotaan tekevän hyvää miehiselle potenssille, olevan luonnon Viagraa. Pyyntimääristä päätellen vallalla on melkoinen epidemia....
Teos on koottu vannoutuneen ja intohimoisen lintubongarin näkökulmasta kymmenen vuoden aikajanalta, ja se näkyy lopputuloksessa.
Lintumaailma on suunnattoman kiehtova. Niinpä taivaalle, puustoon ja ympärille tulee tähyiltyä aina luonnossa liikkuessa, mutta kokonaisuus ei ihan vastannut odotuksiani, sillä tietty hajanaisuus ja hyppelehtiminen aiheuttivat sirpaleisuutta ja pysähtelyä lukiessa.
Franzenin näkemyksillä on kuitenkin paitsi laajaa omakohtaista kokemusta myös vankkaa tietopohjaa tarjottavanaan, joten runsaasti valmiiksipureskelemattomia ilmaanheittoja, kysymyksiä ja näkemyksiä jäi leijumaan mietintämyssyn alle oman tulkinnan varaan, mikä on aina positiivista!
Suketuksen blogista löytyy mainiot postaukset
Alkuvoimista ja teoksesta
Suuri vapaus:)
Henna, isosti tervetuloa mukaan matkalle ja vaihtamaan ajatuksia; toivottavasti viihdyt näillä kiemuraisille poluilla kanssamme!
Maailman ääriltä: